2009. július 13., hétfő

Hogyan változtassuk meg hitrendszerünket? (Célok I.)

Tehát úgy érezzük, valami nem stimmel a hitrendszerünkkel. A probléma felismerése nagyon fontos a "gyógyuláshoz", úgyhogy ezzel már meg is tettük a célhoz vezető út első felét... Hmmm... Célhoz vezető út? Na de milyen célhoz is akarunk eljutni?

"Cél nélküli hajósnak semmilyen szél nem kedvez."

Nagyon fontosnak tartom azt, hogy az ember tudja, mit szeretne elérni, hogy tisztában legyen, mik a céljai. Hogy tudatosan éljen, tudatosan létezzen a világban. Az általánosságtól elszakadva, koncentrálva a pénzkezelés témájára, nagyon fontos az, hogy tudd, mit is szeretnél a pénzügyeiddel kezdeni: szeretnél valamit megvásárolni? Szeretnél biztonsági tartalékot építeni? Szeretnél rendszeresen költeni valamire? Vajon mi az, amit szeretnél?

Hogy mennyire is fontosak a célok az ember életében, egy történettel szeretném illusztrálni:

Történt egyszer, hogy hosszabb kihagyás után újra elkezdtem futni. Gyakorlatilag az első nap, amikor újrakezdtem nagyjából egy év kihagyás után, kitűztem magam elé egy (számomra) nem kis célt: 160 km (pontosabban 100 mérföld) lefutása 30 nap alatt. Aki fut, nyilván tudja, hogy újrakezdőnek ez abszolút értelemben sem kis lépés, aki meg nem fut, az meg tapasztalataim szerint úgysem tudja elképzelni. :-) Mert míg 5.5 km naponta nem hangzik túl soknak, tudni kell, hogy nemcsak a távolságok, de a fáradtság is összeadódik, halmozódik.

Kitűztem a célt, és mert fontosnak éreztem a magam számára a teljesítését, elkezdtem dolgozni rajta. Mikor még (ez előtt) futottam, gyakran volt olyan, hogy a heti kettő-három edzés is nehezen jött össze, mert kitaláltam ezt, kitaláltam azt, hogy mégse menjek el edzeni. Most meg? A leglazább héten is megvolt a három, de volt olyan hét egymást követő nap, amiből haton futottam (utolsó hét). Egy pillanatig nem gondolkoztam, hogy ha aznapra edzést terveztem, elmenjek-e, szinte automatikusan vettem a sportszerelést. Ha így visszaemlékszem, nagyjából háromszor akkora lendülettel vetettem bele magam a futásba, mint egyébként...

Hogy miért történt ez így?
  • Volt egy célom, ami fontos volt
  • Igazán vágytam a teljesítésére
  • Igazán rosszul éreztem volna magam, ha nem teljesítem
  • Elköteleztem magam, hogy megcsinálom
  • Hittem benne, hogy ha szorgalmasan edzek, meglesz a kitűzött távolság.
  • Úgy gondoltam, hogy ha félvállról veszem, nem érem el, amit kitűztem.
Eredmény:
  • Háromszoros lendület
  • Elért cél jó érzése, a sikerélmény
Nektek van valamilyen tapasztalatotok célok elérésével és a célokhoz vezető úttal kapcsolatban?

Dani

(folyt. köv.)

6 megjegyzés:

  1. Szia Dani!
    Én a munkámban tűztem ki egy célt, egy mérföldkövet! Tudtam, ha ezt elérem, az nagyon sok előnnyel fog járni! Nekem rengeteget segített, hogy szinte láttam magam, ahogy teljesült az álmom, éreztem az elégedettséget! Hittem benne, vágytam rá, és tudtam, hogy menni fog! :) Természetesen sikerült! :)
    Nagyon boldog voltam, és tudtam, hogy ezt nem a szerencsémnek, hanem csak saját magamnak köszönhetem!
    Nagyon megéri a nagyobb célok mellett kisebbeket, hamarabb elérhetőeket is kitűzni, mert könnyen megvalósul, és a sikerélmény leírhatatlan! Csak ne felejtsük el megdícsérni magunkat!
    Mindenkinek csak javasolni tudom! ;)
    Üdv: P. Zsuzsi

    VálaszTörlés
  2. Szia Dani!

    Először is: gratulálok a futásos célokhoz, nem semmi!
    Nekem főleg vizsgás tapasztalataim vannak. Pl. volt, hogy nem volt túl sok időm egy vizsgára készülni, de nagyon erősen hittem benne, hogy sikerülni fog, s nagyon vágytam rá, hogy jó jegyem legyen a tárgyból. S lőn!

    Kérdésem azzal kapcsolatban lenne, hogy hogyan tudom azt megérezni, megélni, hogy egy adott célom valós cél-e, vagy csak egy hirtelen fellángolás?
    Gondolom a belső intuíció, meg az idő is szerepet játszanak benne, hogy milyen intenzív, mennyi ideig tart a vágy.
    De mégis? Én sajnos sokszor fellángolok pl. egy-egy tanfolyam, kapcsán. Hogy még ezt, meg azt kéne csinálni. Hogy tudom a "hamis" célokat kiszűrni?
    A másik kérdésem azzal kapcsolatos, hogy egyszerre érdemes egy célt kitűzni? S mikor megvalósítom a következőt?
    Érdemes-e egyidejűleg több céllal is foglalkozni? Vagy attól függ, "mekkorák"?

    Előre is köszönöm a válaszod, minden jót kívánok Neked!

    Üdv,
    Zsuzsi

    VálaszTörlés
  3. Kedves P. Zsuzsi!

    Gratulálok a célod eléréséhez! Valóban fontos a célok mérete és a jutalmazás. Ez utóbbiról terveztem még írni.

    Dani

    VálaszTörlés
  4. Kedves Zsuzsi!

    Gratulálok Neked is a sikeres vizsgázáshoz!

    Fellángolás vagy valós cél: Ez egy elég összetett kérdés, sok oldalról meg lehet közelíteni (lehet, hogy ez a téma több bejegyzést is megérne).
    1. Amit Te is említettél, a Belső Hang, ami úgy is rávezet a helyes útra.
    2. Ha csinálod azt, ami a valós cél, akkor az jó érzést, elégedettséget hoz.
    3. Gondolatkísérletben képzeld el a dolog összes negatív oldalát is. Ha még így is szeretnéd, hát hajrá (Futásos példánál maradva: Képzeld el, hogy csatakosan, hullafáradtan vánszorogsz az utolsó kilométereken. Ha ez nem akkora rossz, mint amekkora jó, ha megcsináltad a távot, és az endorfinbomba utána, vagy bármi más jó, akkor valószínűleg jó úton jársz).

    A célok darabszámáról az a véleményem, hogy igazán koncentrálni egy dologra tud az ember (ha férfi?). Egy lesz az adott időszak fő célja, ami mellett döntesz, ha konfliktusba kerül valami mással. De nyilván van egy olyan oldala is, hogy - ha megint a futást citáljuk elő - nem lehet napi 24 órát edzeni, mert elfáradunk, és vannak más dolgok is az életben (munka, tanulás, család, barátok, ... - kinek mi), amikkel kapcsolatban lehetnek - és legtöbbször jó, ha vannak - céljaink.

    Köszi a kérdéseket, remélem tudtam válaszolni. Ha mégsem, kérdezz bátran.

    Dani

    VálaszTörlés
  5. Kedves Dani!

    Köszönöm szepen valaszod!
    Most epp egy uj cel motoszkal bennem, megpedig a rendszeres uszäse.De egyelöre nem tudom, hogy mennyire valos cel ez, meg nem merlegeltem a negativ vonatkozäsait.Csak azt erzem, hogy nagyon vägyom rä, s jo lenne heti 2-3-szor uszni järni.
    Välaszaid köszönöm, jo iränymutatoak!

    Minden jot!

    Üdv,
    Zsuzsi

    VálaszTörlés
  6. Kedves Zsuzsi!

    Erről még nem beszéltünk, de ez a cél egy kicsit még homályos, nem látom a sikerkritériumot: azt a pontot, amikor azt tudod mondani, hogy "Igen, most már elértem a célom, kész vagyok vele." Ellenben elbukni simán el lehet benne, ha éppen egy hetet kihagysz. Magyarul ez így egy olyan terv, amiből nem kerülhetsz ki győztesen.
    Javaslom, hogy valami olyannal egészítsd ki a célt, amiről el lehet dönteni, hogy megvan, vagy nincs meg, pl. "2009.07.20-től kezdve hat hónapon át minden héten háromszor elmegyek úszni." vagy "x időponttól kezdve heti átlag 2,5-szer elmegyek úszni", "Képes vagyok leúszni x métert egyhuzamban", "Vállam y centiméter széles.", vagy kissé kevésbé megfogható: "Energikus vagyok.", "Jól bírom a lépcsőzést", bár ezeknél is érdemes kifejteni, hogy ezek alatt mire gondolsz, pl. a lépcsőzésnél: "Úgy tudok felmenni az ötödikre, hogy kettesével szedem a lépcsőt, és nem lassulok le, és nem fulladok ki, mire felérek."
    Ha meg nem akarsz ilyen célt kitűzni, minősítsd szabadidős tevékenységnek, és ússzál annyit, amennyi jólesik. :-)

    Üdv,
    Dani

    VálaszTörlés